BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE TO SZTUKA PRZEWIDYWANIA ZAGROŻEŃ.

Aktualności

Komu przeszkadza nowoczesne szkolenie na odległość?

List otwarty o takim tytule opublikowały dzisiaj firmy wydające pomoce naukowe do szkolenia kierowców oraz szkoły jazdy spełniające dodatkowe wymagania. Jest to protest przeciwko planowanemu przez resort infrastruktury i rozwoju oraz część przedstawicieli branży szkolenia ograniczeniu wykorzystania metody kształcenia zdalnego na kursie dla kandydatów na kierowców.
Zdaniem sygnatariuszy listu byłoby to posunięcie „bulwersujące, niekonstytucyjne i szkodzące interesom wszystkich obywateli”.

Metoda kształcenia zdalnego (tzw. e-learning) została wprowadzona do szkolenia kandydatów na kierowców przez ustawę o kierujących pojazdami, która weszła w życie zaledwie rok temu. Mogą z niej korzystać kursanci szkolący się w kilkudziesięciu ośrodkach szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymagania. Rzeczywiste wykorzystanie tej metody trwa jeszcze krócej. Tymczasem w Sejmie trwają prace zmierzające do nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Ich głównym celem ma być uporządkowanie kwestii związanych ze sposobem przeprowadzania egzaminu teoretycznego. Ku zdziwieniu dostawców rozwiązań e-learningowych, ośrodków szkolenia zaangażowanych w jego wdrożenie oraz kandydatów na kierowców, procedowane są również przepisy mające na celu faktyczny demontaż nowoczesnego systemu.

„Zaakceptowana przez Rząd i Komisję Nadzwyczajną poprawka zmierzająca do ograniczenia możliwości prowadzenia kształcenia zdalnego wyłącznie dla osób niepełnosprawnych, de facto doprowadzi do eliminacji tej metody szkolenia. Żadnemu z dostawców rozwiązań nie będzie się opłacało tworzyć, utrzymywać i aktualizować usługi, z której skorzysta wyłącznie garstka spełniających nowe kryteria osób. Jedynie powszechna usługa jest na tyle opłacalna, aby mogły z niej skorzystać również osoby niepełnosprawne” – czytamy w liście otwartym.

Firmy wydawnicze oraz tzw. Super OSK wykazują w piśmie, że postulowana przez resort infrastruktury i rozwoju oraz część przedstawicieli branży szkolenia poprawka w ustawie o kierujących pojazdami przyniesie katastrofalne skutki. Dlaczego? Bo nie bierze się pod uwagę bardzo ważnych okoliczności. Chodzi m.in. o kilkumilionowe nakłady poniesione przez dostawców platform kształcenia zdalnego, kilkudziesięciomilionową kwotę wydaną przez kilkadziesiąt ośrodków spełniających dodatkowe wymagania dla których kształcenie zdalne było jednym z celów prowadzonej działalności. Zdaniem sygnatariuszy listu proponowana poprawka jest ponadto niekonstytucyjna.

„Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli agenda podlegająca Ministerstwu Gospodarki, przyznała i przekazała znaczne środki na powstanie platform do kształcenia zdalnego, które z uwagi na nieosiągnięcie zakładanych wskaźników trzeba będzie zwrócić do Brukseli. Paradoksem jest, że jedno Ministerstwo wykorzystuje (platforma e-learnigowa PARP), wspiera i przyznaje środki na rozwój nowoczesnych technologii, a drugie (Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju) przyczynia się do ograniczenia ich wykorzystania. Czy na pewno wie o tym Pani Wicepremier Elżbieta Bieńkowska i Pan Wicepremier Janusz Piechociński?” – możemy przeczytać w liście otwartym.

Podpisani pod listem otwartym wykazują także, że e-learning nie stanowi zagrożenia dla tradycyjnych metod kształcenia. Jest ich uzupełnieniem, daje kursantowi możliwość wyboru. I podają dane: w zeszłym roku przeszkolono ok. 300 tys. kandydatów na kierowców na prawo jazdy kat. B, z czego jedynie ok. 10 tys. zdalnie, co stanowi ok. 3 proc. wszystkich kursantów.

Sygnatariusze listu zauważają również, że szkolenie na odległość jest dopuszczone przy uzyskiwaniu i przedłużaniu uprawnień do wykonywania przeszło 250 zawodów, do których stosuje się ustawę o systemie oświaty, korzystają z niego uczelnie wyższe.

„Metoda kształcenia na odległość jest powszechnie stosowana na całym świecie przy szkoleniu teoretycznym, m.in. kierowców. Dla przykładu w Stanach Zjednoczonych można zmniejszyć sobie ilość punktów karnych za pośrednictwem Internetu. W Australii można uczęszczać do szkoły, ucząc się na odległość. Dlaczego zatem tylko wąska i nieliczna grupa ośrodków spełniających dodatkowe wymagania będzie mogła korzystać z tej metody i w dodatku przy marginalnym ograniczonym szkoleniu osób niepełnosprawnych?” – pytają oburzone firmy wydawnicze oraz tzw. Super OSK.

Głosowanie nad poprawką o ograniczeniu w szkoleniu kierowców e-learningu może odbyć się już w środę, bowiem wtedy planowane jest posiedzenie podkomisji podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.

List otwarty został wysłany do wszystkich posłów pracujących w podkomisji, minister Elżbiecie Bieńkowskiej, wiceministrowi Tadeuszowi Rynasiewiczowi oraz dyrektorowi Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – Łukaszowi Twardowskiemu.

Sygnatariuszami listu są: e-kierowca, Liwona, SPH Credo, Stowarzyszenie Instruktorów Kształcenia Kierowców we Wrocławiu, Ośrodek Szkolenia Kierowców RENE (Jasło), Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe ATUT (Nowy Sącz), Liga Obrony Kraju Ośrodek Szkolenia Kierowców w Grodkowie, Firma Transportowo Szkoleniowa Dantur (Grodków), Akademia Dobrej Jazdy (Wrocław), Szkoła Nauki Jazdy D-H (Opole), Szkoła Samochodowa AUTO-TEST (Kraków), Autojazda (Żołędowo), Ośrodek Szkolenia Kierowców VEKTRA (Gdańsk), Ośrodek Szkolenia Kierowców Mikrus (Gorzów Wielkopolski), Ośrodek Szkolenia Kierowców JANKAR (Reda), Szkoła Jazdy ARKA (Bydgoszcz), Ośrodek Szkolenia Kierowców Auto-Margo (Sieradz), Ośrodek Szkolenia Motorowego (Żywiec), Ośrodek Szkolenia Kierowców Czesław Hołołub (Sulechów), Liga Obrony Kraju Ośrodek Szkolenia Kierowców w Dąbrowie Górniczej, Ośrodek Kształcenia Jerzy Miarka (Koszalin), Liga Obrony Kraju Ośrodek Szkolenia Zawodowego Kierowców w Gnieźnie, Szkoła Jazdy Krzysztof (Kielce), Ośrodek Nauki Jazdy S.C. B.J Jakubowscy (Kamień Pomorski), Auto Moto (Szczecin), Nauka Jazdy AUTO-DAR (Szczecin), Nauka Jazdy Mars (Szczecin), Auto Szkoła Robert Kurkowicz (Kwidzyn), Belfer (Szczecin), CARSTART (Szczecin), Ośrodek Szkolenia Auto-Test (Szczecin), Nauka Jazdy Kursant (Pilchowo), ASIMA (Leszno), Ośrodek Szkolenia Kierowców MOTO-OR (Golub-Dobrzyń), Akademia Szkolenia Zawodowego (Bielsko-Biała), Centrum Kształcenia Kierowców Czech (Bielsko-Biała).

Pełna treść listu znajduje się w załączniku

Jakub Ziębka